Процес адаптації включає в себе три етапи:
Період гострої адаптації (триває 1-2 місяці)
Часто він пов'язаний з почуттям тривоги, невпевненості в собі, відчуттям, що Ви помилилися або помилилися у Вас. Нова робота багатьом здається зовсім не такою, якою вона видавалася, поки Ви її не отримали.
Виробничі завдання викликають багато питань, але людина не хоче виглядати некомпетентною, намагається вирішити їх самостійно Людина часто переживає психологічне напруження, пов’язане із бажанням бути прийнятою в новий робочий колектив та можливістю ефективного виконання прямих робочих обов’язків.
Седативний період (через 3-4 місяці)
Він характеризується тим, що напруга першого етапу спадає, людина відчуває, що стала частиною колективу і всі завдання, пов'язані з посадовими обов'язками, без зусиль може виконати. Настає розслаблення і саме тому дуже часто відбуваються помилки, пов'язані і з професійними завданнями і з тонкощами взаємовідносин в робочому колективі. Якщо співробітникові вказують на якісь недоліки в роботі або виникають труднощі у відносинах, то може з’явитись образа, відчуття несправедливості звинувачень, людині здається, що її недооцінюють.
Період вторинної адаптації (6 місяців після працевлаштування).
Людина успішно засвоює правила і традиції даної організації, успішно реалізує себе як фахівець, стає повноправним членом колективу. Відбувається повноцінне психологічне і професійне закріплення на робочому місці.
Кожна людина по-своєму переносить адаптаційний період: хтось легко включається в нову діяльність, для когось - це час значної напруги. Те, як пройде адаптаційний період, залежить від багатьох чинників: від психологічних особливостей особистості, від ставлення нових колег, від умов праці, інтенсивності навантажень і т.д.
ПОРАДИ ЩОДО АДАПТАЦІЇ НА РОБОЧОМУ МІСЦІ
- Пам'ятайте, що Вам буде необхідно швидко засвоїти великий потік інформації: імена, прізвища, телефони, розташування кабінетів, порядок дій, розпорядок дня і т. д. Для кращого запам'ятовування заведіть щоденник для записів!
- Намагайтеся чітко визначити свої функції і обов'язки, узгодьте їх з безпосереднім керівником.
- Корисно з'ясувати, в чому полягають обов'язки інших членів колективу, щоб Ви змогли визначити, як найкращим чином взаємодіяти з іншими працівниками.
- Якщо Ви сумніваєтесь у виконанні завдання, краще запитати, ніж допустити помилку.
- Якщо Вас критикують, намагайтесь використовувати критику собі на користь: спробуйте діяти відповідно до зауважень і виправити ті помилки, на які Вам вказали.
Пам'ятайте, що спочатку людина працює на репутацію, а потім репутація працює на людину!