Робототехніка (від «робот» і «техніка»; англ. robotics) − прикладна наука, що займається розробкою автоматизованих технічних систем (роботів). Орієнтована на створення роботів і робототехнічних систем, призначених для автоматизації складних технологічних процесів і операцій, у тому числі для заміни людини при виконанні важких і небезпечних робіт.
Термін «роботехніка» запровадив письменник-фантаст Айзек Азімов у 1940-х роках. Обов’язкові правила поведінки для роботів, сформульовані А. Азімовим в оповіданні «Я, робот» такі:
1. Робот не може заподіяти шкоду людині або своєю бездіяльністю дозволити, щоб людині була заподіяна шкода;
2. Робот повинен підкорятися наказам людини, за винятком тих, котрі суперечать першому пункту;
3. Робот повинен захищати самого себе, якщо тільки його дії не суперечать першому і другому пунктам.
Робототехніка буває будівельною, промисловою, побутовою, авіаційною, екстремальною (військовою, космічною, підводною).
За робототехнікою однозначно велике майбутнє і кожен з нас через кілька десятків років матиме можливість використовувати складні роботизовані системи у повсякденному житті.
Сайти з робототехніки:
https://innotech.ua/ua/conf/robotics
Механотроніка (від англ. mechatronics) – галузь науки та техніки, заснована на поєднанні вузлів точної механіки з електронними, електротехнічними і комп’ютерними компонентами, що забезпечують проектування і виробництво систем і машин з інтелектуальним управлінням їх функціональними рухами. Тобто, завдання мехатроніки як науки полягає в поєднанні знань різних наук.
Мехатроніка є своєрідною сучасною філософією проектування складних керованих технічних об’єктів.
Термін «мехатроніка» введений японцем Тецуро Моріа (Tetsuro Moria), старшим інженером компанії Yaskawa Electric, у 1969 році. Ця назва отримана комбінацією слів «МЕХАніка» і «елекТРОНІКА».
Мехатроніка вже увійшла не лише до професійної сфери, а й у повсякденне життя людини. Адже і домашня побутова техніка, і сучасні автомобілі, і цифрові відеокамери, і дисководи комп'ютерів побудовані на мехатронних принципах.
Останнім часом декількома компаніями (включаючи Google) створюються роботи по створенню автомобіля без водія, керованого комп'ютером. В експериментах приймають участь десятки автомобілів різних класів: https://uk.wikipedia.org/wiki/
Мехатроніка
Ро́бот – автоматичний пристрій, що призначений для виконання виробничих та інших операцій, які зазвичай виконувались безпосередньо людиною: https://uk.wikipedia.org/wiki/Робот
Новий тренд в роботехніці – використання штучного інтелекту! Це наука і технологія створення інтелектуальних машин, комп’ютерних програм, які мають здатність виконувати творчі функції, характерні для людини.
Про штучний інтелект: https://www.youtube.com/watch?v=dN6MTr7J9h4
У Сан-Франциско відкрилось кафе з роботом-баристою:
http://gordonua.com/news/worldnews/v-san-francisko-otkrylos-kafe-s-robotom-baristoy-171887.html
Фабрика ідей. Вітчизняна роботехніка: https://www.youtube.com/watch?v=TiW2mwJLcQo
Прогнозують, що майбутнє за нанороботами – мініатюрними роботами розміром менше 100 нм, які зможуть рухатися, обробляти та передавати інформацію, а також виконувати задані програми.
Механізми з молекул стануть частиною живих організмів: https://enovosty.com/uk/tehnologii-ukr/full/185-majbutnye-za-nanorobotami-mexanizmi-z-molekul-stanut-chastinoyu-zhivix-organizmiv
Вихованець Технічної студії «Винахідник», неодноразовий переможець Всеукраїнської олімпіади з робототехніки, призер світових олімпіад, Олексій Ткаченко здобув найвищу нагороду – переміг у Всесвітній олімпіаді з робототехніки, яка відбулася у м. Доха (Катар).
Хоч Олексій представляв команду з Тайваню, де він зараз навчається, на нагородження він вийшов з прапором України! З огляду на це судді вручили йому ДВІ медалі переможця – для Тайваню і для України.
Олексій є беззаперечним взірцем для юних робототехніків. Він показав приклад неймовірної наполегливості, сильної мотивації, працьовитості та беззаперечної віри в перемогу!
Зважаючи на швидкий розвиток мехатроніки та робототехніки, з’являтимуться нові професії «проектувальник роботів», «оператор роботів». Ці фахівці проектуватимуть та обслуговуватимуть роботів і кіберпристрої різних типів (діагностичних роботів, роботів-хірургів, кіберпротези тощо).
«Інженер-композитник» буде підбирати матеріали для виробництва деталей, механізмів, з’єднувальних елементів робототехнічних пристроїв, у т.ч. з використанням 3D-друку.
«Оператор безпілотного апарату» – фахівець, який керує автономним запрограмованим апаратом (роботом, дроном від англ. «drone» – джміль).
Дрони використовуються для розвідки; відстеження переміщення людей, тварин і техніки; постачання вантажів у важкодоступні місцевості; картографічних зйомок тощо.
Безпілотний літальний апарат − літальний апарат, який літає та сідає без фізичної присутності пілота на його борту.
Відео про дрони:
- дрони допомагають новозеландським пастухам стежити за вівцями: https://www.youtube.com/watch?v=spcqfKRb1U0
- дрони допомагають заощаджувати воду каліфорнійським фермерам: http://ua.euronews.com/2016/09/12/farmers-use-drones-to-fight-drought
- дрони-рятувальники заступають на чергування в Іспанії: https://ua.euronews.com/2016/08/31/rescue-drones-a-new-generation-of-lifeguards
- Укрпошта протестувала ізраїльські дрони для доставки пошти: https://www.youtube.com/watch?v=0NNVYjmrqxY
Прогнозують перспективність таких професій (деякі з них існують вже сьогодні й отримають подальший розвиток, інші – з’являться з часом), які тим чи іншим чином пов’язані з моделюванням, створенням, експлуатацією, обслуговуванням роботизованої техніки.
«Інженер-електронік» опікується питаннями технічної експлуатації, налагодженням безперервного функціонування електронного обладнання. До його обов’язків входить контроль параметрів і надійності електронних елементів обладнання.
«Сервісний інженер з робототехніки» опікується монтажем, запуском, діагностикою обладнання. Здійснює технічне обслуговування, ремонт обладнання в оперативних і гарантійних випадках. Надає технічну підтримку, консультує і навчає клієнтів.
«Педагог за напрямом «Робототехніка» – це може бути вчитель, котрий навчатиме в межах шкільної програми, а також викладач вищого навчального закладу. Такий фахівець може також викладати на різних курсах за напрямом «Робототехніка».
«Електротехнік», як фахівець з електронних приладів, здійснює процеси, пов’язані з генеруванням, посиленням, перетворенням, вимірюванням і формуванням електричних сигналів. У зв’язку з цим, повинен мати знання з фізики, хімії, математики.
«Програміст з робототехніки» займається автоматизацією робототехнічних дій. Розробляє програмне забезпечення для робототехніки. Супроводжує виробництво, сервісне обслуговування роботів.
«Розробник додатків для телефонів» – програмісти смартфонів отримують все більше роботи в результаті розвитку цієї галузі. Не виключено, що за допомогою мобільних додатків стане можливим управління роботизованою технікою.
«Фахівець з 3D» – візуалізатор і модельер – спеціалісти високого класу в сфері тривимірної графіки. Їх знання і вміння можуть бути корисними в процесі створення роботів чи їх окремих елементів.
Де здобути професію.
Отримати ці професії можна у вищих та професійно-технічних навчальних закладах відповідного профілю. Наприклад, у Національному технічному університеті України «Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського», Харківському національному університеті радіоелектроніки, Національному університеті «Львівська політехніка», Національному транспортному університеті (м. Київ), Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті.
Професії в сфері робототехніки та мехатроніки передбачають наявність знань з навчальних дисциплін: алгебра, геометрія, хімія, фізика та креслення.
За матеріалами науково-практичної розробки «Професії майбутнього» Інституту підготовки кадрів Державної служби зайнятості.