Попри війну, бізнес на Чернігівщині розвивається. Рушійною силою часто стають жінки, відкриваючи власні підприємства та створюючи нові бренди.

Про це повідомляє Час Чернігівський.

"До повномасштабного вторгнення три роки ми розвивали бізнес-школу на теренах Чернігова, навчали підприємницькій діяльності дітей і підлітків. Все змінилось, коли почалась повномасштабна війна. Ми вирішили відкрити бренд одягу за ідеєю моєї молодшої сестри. Разом із сестричкою ми заснували бренд одягу наприкінці літа 2022 року з акцентом на жіночу моду", - розповідає Анна ТАРАСЕНКО, засновниця бренду одягу «ОТАКОЇ», - Ми заклали в бренд одягу таку концепцію, що ми повинні підбирати думки й емоції настільки ж ретельно, як щоранку підбираємо одяг. Тому «Отакої» має гасло: «Емоція української краси».

Наразі, каже Анна, у легкої промисловості чудові перспективи.

"Я вважаю галузь легкої індустрії однієї з найбільш перспективних на даний момент. На момент відкриття ми проводили порівняльний аналіз, тому не дарма відкрили саме fashion-індустрію. Я вважаю що попитом буде завжди користуватись все, що пов’язане із харчуванням, одягом та медициною. У більш спокійніші та стабільніші часи я би додала ще і освіту дітей, бо це базові речі, які створюють перспектив для нашої нації. Тому впевнена, що попит на одяг буде завжди, як в Україні так і за кордоном", - каже Анна.

Але, звісно, не обходиться без проблем. "Зараз проблема №1, і я впевнена, що не лише у нашій діяльності, це персонал. Настільки важко підібрати кваліфікований персонал, що ми вирішили навчати їх самостійно і відкрили на базі нашого виробництва навчальний кабінет. Це відбувається за підтримки ПРООН, за що ми їм дуже вдячні", - каже підприємиця.

Підтверджує думку про нестачу кваліфікованих кадрів і Тетяна Мигда – засновниця бренду одягу «ТаМі». Каже: займалася торгівлею вже давно і вирішила створювати власну продукцію.

"Я займаюся торгівлею дуже давно. І це почалось з того, що не вистачало товару на закупці, тому спочатку це було вимушено, починала шити. Але хотілося щось своє пропонувати для покупців. Так і зародилася ідея. Починала я з однієї швачки, яка працювала вдома. Їй давала замовлення, розробляли моделі і починали шити й продавати. Бачимо, щось продається, люди починають шукати щось інше, неоднотипний товар. І далі починала вже набирати свій цех по чуть-чуть, навчатись сама, вивчати ринок більше", - згадує Тетяна МИГДА, засновниця бренду одягу «ТаМі».

Допоміг підприємниці грант за програмою "Власна справа" урядового проєкту «єРобота», а у пошуку працівників - служба зайнятості.

"Ніколи раніше не брала участі і почала тільки для спортивного інтересу: чи зможу я, чи вийде, чи не вийде. Ніколи до цього не робила, не писала бізнес-планів. Але вийшло так, що виходить, запросили на співбесіду, тоді я вже консультувалася у Центрі допомоги підприємництва, мені там допомагали", - розповідає Тетяна МИГДА.

"В основному акцент робимо на верхній одяг, він більше всього нам подобається, більше продається. Робимо акцент на великі розміри, для молоді також. Через Інтернет важко знайти такі розміри. В літній період ми почали займатись у цьому році трикотажем", - каже підприємиця.

До повномасштабного вторгнення працювати було, звісно, простіше, каже пані Тетяна, але наразі вдалось відносно стабілізувати ситуацію, подолати проблеми з нестачею матеріалів тощо.

"До вторгнення трошки більше було, звичайно, покупців, трошки легше було створювати моделі, бо більше було тканини. Але перебій більше всього був після визволення Чернігова. Зараз все більш-менш наладилось", - каже Тетяна.

Більше того, каже підприємниця, в близькому майбутньому бізнес вийде на довоєнний рівень і відкриє нові ринку збуту. Це допоможе збільшити прибутки.

"Звичайно вийде. Ще більше плануємо - на експорт працювати. Шукаю зараз замовників з Європи", - ділиться планами Тетяна МИГДА.

Реалізуються товари бренду «ТаМі» як через інтернет, так і в магазинах.